ZAKWAS NA BARSZCZ BIAŁY

Zakwas na barszcz biały

Trudno dzis rozróżnić, czym jest barszcz biały, czym żurek. W mojej pamięci zapisały się definicje:

żurek – potrawa postna, podawana z ziemniakami i jajkiem;

barszcz biały – przygotowany na wywarze z mięsa, kiełbasy i boczku (czyli wybitnie niepostny!).

Ja mam zamiar z tego zakwasu przygotować tradycyjną zalewajkę. Taką, jaką kiedyś przygotowywałam u rodziców na kuchni (uwaga!) opalanej drewnem :-), z dodatkiem czosnku, grzybów suszonych, kiełbasy, wędzonki, majeranku i mojej dumy – świętokrzyskiego, swojskiego czosnku, którego za sprawą dobrych ludzi stałam się posiadaczką 😀 .

PRZEPIS

SKŁADNIKI

1/2 l wody
5 łyżek mąki żytniej (nadaje się również mąka orkiszowa razowa)
4 ząbki czosnku (przekrojone na połowy)
liść laurowy
3 ziarna ziela angielskiego
3 ziarna pieprzu czarnego
majeranek (ok. 2 łyżki)

PRZYGOTOWANIE

Mieszamy składniki najlepiej w garnku glinianym (ale można użyć słoika, tak jak ja). Przykrywamy lnianą ściereczką lub gazą. Odstawiamy na 2-4 dni w ciepłe i CIEMNE miejsce. Mieszamy codziennie. Ma być kwaśny!

2 thoughts on “ZAKWAS NA BARSZCZ BIAŁY

Skomentuj

