PLACEK Z PIJANYMI ŚLIWKAMI

PLACEK Z PIJANYMI ŚLIWKAMI

U kolegi mojego synka na kinderbalu, mama jubilata poczęstowała mamuśki ciastem, które: rozpływało się w ustach, miało płynną polewę, wanilinowy krem i suszone śliwki nasączone alkoholem  Wstąpiło we mnie zwierzę!!! Pochłaniałam kawałek za kawałkiem, na serwetce spisałam przepis i zaraz nazajutrz zabrałam się do pieczenia. Ciasto urzekło mnie dodatkowo w swej prostocie! Najczęściej przepisy ‘dostane’ są przeze mnie do granic możliwości modyfikowane. Ten – pozostał niemal nienaruszony! Niemal…, ale o tym za chwilę. Ciasto jest ekstremalnie czekoladowe, polewa nie zastyga, ale nie spływa z ciasta! Jest miękka i delikatna, genialnie łączy się z nasączonymi alkoholem śliwkami… czujecie te smaki???

 

CIASTO „ŚLIWKI W CZEKOLADZIE”

BISZKOPT

(blacha 40 x 25 cm)

SKŁADNIKI:

  • 7 jaj
  • ¾ szklanki cukru
  • 1 szklanka mąki pszennej tortowej
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 2 łyżki kakao
  • Pół szklanki oleju słonecznikowego

PRZYGOTOWANIE:

Oddzielić żółtka jaj. Białka ubić na sztywną pianę, dodając stopniowo cukier, cukier wanilinowy i żółtka. Miksujemy, aż cukier się rozpuści (nie będziemy słyszeć charakterystycznego trzasku kryształków cukru).
W osobnej miseczce przesiewamy przez drobne sitko: mąkę, kakao, proszek do pieczenia.
Do jajecznej piany dosypujemy stopniowo produkty sypkie z miseczki. Mieszamy delikatnie drewnianą łyżką, dolewamy olej. Mieszamy delikatnie, ale dokładnie.

Piec 30-35 minut w 180 st. C BEZ TEROMOOBIEGU!@

KREM

SKŁADNIKI:

  • 2 budynie wanilinowe
  • ½ litra mleka (2 szklanki)
  • 4 łyżki cukru
  • 200 g masła (1 kostka)

PRZYGOTOWANIE:

Budynie wymieszać w 1 szklance mleka, dodając 4 łyżki cukru. Drugą szklankę mleka zagotować i do gotującego – wlać mieszankę budyniową. Ugotować gęsty budyń. Zmiksować masło i dodawać do niego po 1 łyżce zimnego budyniu. Miksować całość, aż uzyska konsystencję kremu. Nie przejmować się ewentualnymi grudkami 😉

PONCZ

Śliwki moczymy w ponczu (½ szklanki wódki i ½ szklanki przegotowanej wody). Jeśli śliwki są miękkie wystarczy moczyć je ok. 15 minut. Jeśli są twardsze – ok. 30 minut do godziny.

POLEWA

SKŁADNIKI:

  • 2 czekolady mleczne (lub gorzkie – jak kto woli)
  • ½ szklanki śmietany tortowej 30%
  • 100 g masła (pół kostki)

PRZYGOTOWANIE:

Wszystkie składniki delikatnie rozpuścić (pokruszyć czekoladę, zalać śmietaną, dodać masło – wszystko razem postawić na małym ogniu, pilnując, żeby nie było gorące, jedynie ciepłe – tak by się rozpuściła czekolada i połączyły wszystkie składniki)

NIE GOTOWAĆ!!!

MONTAŻ:

???????????????????????????????Zimny biszkopt nasączamy ponczem i smarujemy kremem. Na krem układamy śliwki wyjęte z ponczu i polewamy ostudzoną polewą!

No i czas wrócić do mojego ‘niemal’, czyli jak ja modyfikuję przepis.
Z tego przepisu wychodzi mi piękny, dość wysoki biszkopt, a kremu jest właściwie niewielka warstwa, zatem postanowiłam przełożyć jeszcze biszkopt dodatkowo powidłami śliwkowymi (albo śliwkowym dżemem), a że przetworów ze śliwek u mnie dostatek – zatem mam szansę przy okazji pochwalić się swoimi owocowymi wekami

Do gotowego kremu dolewam kilka (max. 4 ) łyżek ponczu – nadaje mu charakter (trzeba to robić bardzo wolno). Bardzo lubię również dodać namoczone wcześniej w mleku (ok. 1-2 h) bakalie: orzechy, rodzynki.
To jest bez wątpienia jedno z moich ulubionych ciast!!!

Smacznego!

7 thoughts on “PLACEK Z PIJANYMI ŚLIWKAMI

  1. Pingback: 3-bit | Gospoda Potłuczonej Literatki

Skomentuj

