OGÓRKOWA NA ŻOŁĄDKACH

1237022_662697493741169_1170761568_n

Jesień to dla mnie pora w sam raz na zupy! Najlepiej kwaśne, z witaminą C.  Po powrocie z pracy  taka ciepła, pożywna zupka jest niezastąpiona! A po za tym – moja piwnica się kurczy i muszę zużywać pomału moje przetwory – a ogóry kiszone mam jeszcze z zeszłego roku J

Ogórkową gotowałam zawsze na wywarze drobiowo-jarzynowym. Używałam najczęściej skrzydełek z kurczaka, ale pewien Pan Smakosz z Zielonej Góry przekonał mnie, że jak ogórkowa – to tylko na żołądkach 😀

I tak oto – w rodzinną tradycję weszło gotowanie ogórkowej na żołądkach drobiowych.

PRZEPIS

(na ok. 3 l garnek)

SKŁADNIKI:

  • 300-400 g żołądków drobiowych
  • Ogórki kiszone (u mnie ok. 300 g – pół słoika litrowego)
  • 1 kg ziemniaków
  • Jarzyny:
    • 1 duża marchew,
    • 1 mała pietruszka,
    • pół małego selera
  • Przyprawy:
    • szczypta pieprzu czarnego i pieprzu ziołowego,
    • pól łyżeczki majeranku,
    • ziele angielskie (ok. 2 ziarenka),
    • pieprz ziołowy cały (ok. 4 ziarenka),
    • liść laurowy, koperek,
    • 1 łyżka przyprawy na bazie suszonych warzyw i soli.

PRZYGOTOWANIE:

Żołądki myjemy, czyścimy z różnych niedoskonałości (typu tłustości, kostkości i inne). Garnek 3 l wypełniamy w ¾ wodą. Wrzucamy żołądki i przyprawy (ziele, pieprz cały, liść laurowy, majeranek, przyprawę typu jarzynka) i gotujemy ok. 1 h na bardzo małym ogniu. Po tym czasie dodajemy pokrojone w kostkę ziemniaki i warzywa (ja ścieram na tarce na grubych oczkach) i gotujemy jeszcze ok. pół godziny. Do tak przygotowanego wywaru dodajemy starte ogórki kiszone (ja ścieram na grubych oczkach, ale z reguły ściera się je na drobniejszych). Zupę możemy doprawić mąką (dokładnie wymieszać 1 łyżkę czubatą mąki w ¾ szklanki wody i dolać do zupy), aby ją zagęścić. Ja doprawiam ją tylko śmietaną. Można też babcinym sposobem zrobić do niej zasmażkę J.

Sprawdzamy smak i doprawiamy jeszcze wg uznania. Posypujemy solidną porcją drobno pokrojonego koperku!

ZASMAŻKA:

1 łyżka masła roztopić na patelni, dosypać 1 łyżkę mąki i smażyć na złoty (lekko!) kolor (czyli ok. 2-4 min.). Ja nie dodaję zasmażki bezpośrednio do zupy, bo obawiam się grudek (albo jednego, wielkiego klucha w zupie!), ale dolewam jedną łyżkę wazową zupy na patelnię z zasmażką, dokładnie mieszam i dopiero taką zasmażkę wlewam do zupy.

RADY!

  1. Zupę doprawiamy śmietaną bardzo ostrożnie. Po dodaniu mąki lub zasmażki – śmietana nam się nie zważy, więc śmiało możemy wlać ok. 2-3 łyżki bezpośrednio do zupy(śmietana ma być rzadka i niezbyt tłusta, np. 12-18%). Jeśli jednak chcemy mieć lżejszą zupę, bez zagęszczania, musimy odlać jej nieco (ok. ½ szklanki) do miseczki, ostudzić, dodać 2 łyżki śmietany i dobrze wymieszać. Dopiero taką mieszanką zaprawiamy zupę. Śmietany nie gotujemy!
  2. Należy pamiętać o tym, że ogórki kiszone mają kwas, który sprawi, że ziemniaki (czy inne warzywa) nie ugotują się! Dlatego starte ogórki dodajemy dopiero, gdy uznamy, że ziemniaki są już miękkie!
4 thoughts on “OGÓRKOWA NA ŻOŁĄDKACH

Skomentuj

