PIZZA najłatwiejsza i najszybsza

PIZZA najłatwiesza i najszybsza

Pizzę robię wtedy, kiedy mam w lodówce kilka rzeczy, które mogę na niej położyć (a właściwie można na niej położyć, co się chce i lubi): pieczarki, wędlinę, na którą już nikt nie ma ochoty, rozkrojone warzywa, którym grozi zepsucie. Wtedy to kupuję kostkę drożdży i robię swoją śmieciową pizzę 😀

Tym razem wyszły dwie: mała i średnia. Mała została przypisana mnie (czyli wersja wegetariańska) i przyoblekłam ją w pieczarki, cukinię, cebulkę i pomidorki cherry, a druga – dedykowana chłopakom pałętającym mi się po kuchni została tzw. pizzą wiejską i dodałam do niej: kiełbasę, cebulę, pieczarki i koszonego ogórka 🙂

Podniebienia żołądki zadowolone 😀

PRZEPIS

(na pizzę o średnicy ok. 30-35cm)

SKŁADNIKI:

CIASTO:

  • 3 szklanki mąki
  • 1/2 kostki drożdży
  • 3 łyżki oliwy z oliwek
  • 1 szklanka wody (lub 1/2 szklanki wody i 1/2 szklanki mleka)
  • pół łyżeczki soli
  • pół łyżeczki cukru

SOS:

  • pomidor
  • 2 łyżki koncentratu pomidorowego (mogą być pomidory z puszki)
  • 1/2 łyżki suszonej bazylii
  • szczypta soli
  • szczypta cukru
  • szczypta pieprzu czarnego
  • ząbek czosnku
  • 1 łyżka oliwy z oliwek

DODATKI:

  • ser gouda (ok. 150 g)
  • ser mozzarella (ok. 100 g)

PRZYGOTOWANIE:

Z ciasta możemy uformować 2 cienkie placki i zrobić 2 rodzaje pizzy, albo rozwałkować jeden duży placek.

Aby ciasto błyskawicznie urosło i było mało problematyczne, proponuję:

  • Drożdże, cukier i wodę (ciepłą, ale nie gorącą) połączyć, wymieszać aż drożdże i cukier rozpuszczą się w wodzie.
  • Odstawić na 15 minut.
  • Mąkę wsypać do szklanej miski, dodać sól i podgrzać (najlepiej w piekarniku, ale ja wkładam na chwilę do mikrofalówki), dosypać do drożdżowej mieszanki.
  • Wyrabiając ciasto wlać jeszcze ok. 3-4 łyżki oliwy (lub oleju słonecznikowego).

Gotowe ciasto odstawiamy na ok 20 minut. W tym czasie przygotowujemy dodatki i sos.

Rozdrabiamy czosnek, myjemy, obieramy i kroimy pomidora, dodajemy 2 łyżki koncentratu, przyprawy, oliwę z oliwek i dobrze mieszamy.

Kiedy ciasto wyrośnie, rozwałkowujemy je na dowolną grubość (ja lubię cienkie – ok. 1 cm), smarujemy sosem pomidorowym i układamy ulubione dodatki. Posypujemy tartymi serami i zapiekamy w 180°C przez ok. 20-30 minut.

Wierzch jeszcze gorącej pizzy posypujemy suszonym oregano.

RADY!

  1. Ciasto drożdżowe jest IDEALNIE WYROŚNIĘTE, kiedy podwoi swoją objętość! Nie powinno też leżeć zbyt długo, bo przerośnie, a takiego ciasta lubi się zrobić zakalec i pizza wygląda na surową 😦
  2. Do sosu pomidorowego tym razem dodałam zamiast koncentratu swój przecier pomidorowy i pokroiłam drobniutko suszone pomidory – super efekt! Sos nabrał aromatu!
  3. Do ciasta i sosu można użyć oliwy ze słoika z suszonymi pomidorami! Jest aromatyczna i sprawia, że ciasto ma swój charakter!
  4. Dodatki oczywiście zostawiam Wam do wyboru. Ja zawsze pamiętam o pieczarkach (nie gotuję ich, nie smażę, ot – kroje w cienkie plasterki i dodaję surowe), świetnym pomysłem okazała się cukinia (ale musi być dość młoda, bez gniazd nasiennych, twarda), którą pokroiłam w plastry!

Pamiętajcie, że dobra pizza nie może być zbyt napakowana dodatkami (szczególnie takimi, które puszczają dużo soku), bo będzie zwyczajną serową ciapą. Trójkątny kawałek pizzy powinniśmy wziąć do ręki, jak kanapkę i nie ma prawa nic z niego spaść, ani tym bardziej się wylewać 😉 Wiec, jeśli macie pomysły na kilka dodatków, lepiej rozwałkować 2-3 placki i zrobić na każdym inny rodzaj pizzy.

SMACZNEGO!

Skomentuj

