DŻEM GRUSZKOWY

10612776_867463493264567_1481420424040831275_n

Pamiętam starą gruszę w sadzie u mojego dziadka. Miała duże zielone owoce z bardzo twardą skórką, Były cierpkie w smaku. Babcia miała na nie sposób. Po zerwaniu układała te gruszki… w stodole, w sianie 🙂 Tam ‚dochodziły’ spokojnie, nabierały przepięknego żółtego koloru i miękkości. Wtedy dopiero dzieliła je między wnuczęta 🙂 Piękne to wspomnienie ożyło, kiedy zostałam obdarowana ostatnio takimi właśnie gruszkami. Siana brak, stodoły brak… Włożyłam je do lodówki. Przypomniałam sobie o nich po 2 tygodniach i uznałam, że ni staną się tak piękne, jak te u dziadka na wsi. Postanowiłam zatem przerobić je na coś pysznego. Zrobiłam dżem gruszkowy z dodatkiem cynamonu i brązowego cukru – taki późnojesienny, rozgrzewający smakołyk do kanapek, naleśników, ciast, gofrów etc.

PRZEPIS

(na ok. 5 słoiczków po 100ml-150ml)

1 kg twardych gruszek

1 kwaśne jabłko

sok z połowy cytryny

0,5 kg brązowy cukru (może być oczywiście biały)

pół łyżeczki świeżo mielonego cynamonu

0,5 szklanki wody

Sposób przygotowania:

Gruszki i jabłko myjemy, obieramy, kroimy w kostkę. W rondelku gotujemy syrop: woda, cukier, sok z cytryny, cynamon – zagotowujemy do powstania słodkiego, gęstego syropu. Wrzucamy owoce, mieszamy. Wystarczy gotować 3-5 minut, chyba, że wolimy, by owoce całkowicie się rozleciały.

Do brzegów słoików najpierw ‚przykleiłam’ po plasterku kiwi, wlałam ostrożnie gorący dżem, dokładni zakręciłam. Gotowe!

2 thoughts on “DŻEM GRUSZKOWY

Skomentuj

