„ODKRYWAM CZYTANIE”

Jolanta Faliszewska

Grażyna Lech

odkrywam czytanie

Mój syn, który jest dziś poważnym pierwszakiem, swoją przygodę z czytaniem rozpoczął już jakiś czas temu. Zaczęło się od składania prostych wyrazów w wieku 5 lat. Syn sam dał mi znak, że chce już czytać samodzielnie. Na spacerach omiatał wzrokiem szyldy, reklamy, bilbordy, wystawy sklepowe etc. Zawsze starał się znane mu od dawna znaki skleić w jakiś spójny komunikat. Nie zawsze mu to wychodziło. Igor zakochiwał się w literkach, a ja zauważyłam problem (którego ja jako dziecko nie miałam, a też uczyłam się czytać w ten sposób), mianowicie: większość haseł, wyrazów, które Igor widział w sklepach, na znakach, plakatach itd. pochodziło z języków obcych, a ich oryginalny zapis sprawiał, że dziecko gubiło się w takich wyrazach, jak: pub, real, shop, jeans, t-shirt itd. Pomijam napisy na murach (większość Igorowi „wpadała w oko” niestety za szybko, ale przynajmniej dzięki temu dwuznak „ch” ma opanowany do perfekcji). No i uznałam, że czas działać.

Mam to szczęście, że pracuję z mądrymi głowami, które od razu podrzuciły mi kilka tytułów książeczek (albo całych cykli), które pomogły mi wprowadzić syna w świat, w którym sama kocham przebywać – w świat zadrukowanych białych stron cudownie śmierdzącego farbą drukarską papieru .
Jeden z tych cykli szczególnie przypadł mi do gustu i mój pierwszoklasista z powodzeniem korzysta z niego do dziś.

Seria niewielkich, kolorowych książeczek Odkrywam czytanie powstała właśnie z myślą o dzieciach, które opanowały umiejętność głoskowania i poznały już pierwsze litery. Kiedy dziecko zaczyna składać pierwsze wyrazy – warto pomóc mu takimi książeczkami.

Autorkami cyklu są:
• Grażyna Lech – nauczycielka kształcenia zintegrowanego z 28-letnim stażem, nauczyciel dyplomowany, redaktorka wielu cykli podręczników do wychowania wczesnoszkolnego.
• Jolanta Faliszewska – nauczycielka kształcenia zintegrowanego, pedagog szkolny, psycholog, autorka podręcznika do matematyki dla klas I–III, autorka cyklu podręczników do wychowania wczesnoszkolnego oraz wielu artykułów w czasopismach zajmujących się tematyką edukacyjną.

Cały pakiet Odkrywam czytanie składa się z 20 barwnych książeczek dla dzieci i jednej (21.) książeczki-instrukcji dla rodziców/nauczycieli/opiekunów. Pierwsza książeczka – Odkrywam czytanie – przeznaczona jest dla dzieci, które jeszcze nie umieją samodzielnie czytać, a nawet dla tych, które nie poznały jeszcze liter. Zawiera ona bowiem pismo obrazkowe. Taka książeczka jest bardzo przydatna dla rodzica, aby mógł określić, czy dziecko jest już gotowe wkroczyć w świat symboli literowych. Książeczka jest genialnie pomyślana. Na jednej stronie dziecko widzi cały obrazek przedstawiający jakąś konkretną sytuację. Obok znajdują się rysunki-symbole. Odczytując je, dziecko może opowiedzieć, co dzieje się na głównej ilustracji, np.:

???????????????????????????????

Teksty w kolejnych książeczkach dla dzieci mają różny poziom trudności, więc możemy dostosować je do umiejętności naszego dziecka, a potem już tylko cieszyć się, kiedy zacznie osiągać kolejne „levele” ;-).

???????????????????????????????

Stopnie trudności oznaczone są kropkami. W instrukcji dla opiekuna znajdziemy podpowiedź:

„Oznaczenia trudności:
• – w tekście nie użyto liter ze znakami diakrytycznymi i dwuznaków: ą, ć, ę, ń, ó, ś, ź, ż, ch, cz, dz, dż, dź, rz, sz. Jeśli pojawiają się takie litery, są wyróżnione jako materiał dodatkowy.
•• – w tekście nie użyto dwuznaków i liter ze znakami diakrytycznymi – za wyjątkiem ą i ę.
••• – w tekście użyto wszystkich liter polskiego alfabetu”.

Prócz tej podpowiedzi autorki dają kilka świetnych rad, jak uczynić naukę czytania przyjemną, jak sprawdzić, czy dziecko rozumie czytany tekst, jak skłonić dziecko do wyrażenia swojej opinii o treści książeczki, a także podają kilka pomysłów na atrakcyjne wykorzystanie pakietu w szkole czy w domu. Dodatkowo, na ostatnich stronach tej książeczki-instrukcji, znajdują się strony z zadaniami. Do każdej książeczki autorki przygotowały krótkie i proste zadania, które pomogą rodzicowi/nauczycielowi sprawdzić, czego dziecko się nauczyło. To bardzo ważna pomoc. Warto poświęcić dodatkowe kilka minut po przeczytaniu książeczki na zrobienie takiego zadania sprawdzającego. Pozwoli nam to zweryfikować, z czym dziecko ma jeszcze kłopot, co należy jeszcze raz wytłumaczyć.
Zgodnie oceniliśmy z Igorem ten cykl na 5. Ja dodałam mały minus, ale o tym za chwilę.

Najpierw plusy:
– książeczki są bardzo profesjonalnie przygotowane, przemyślane, dostosowane do poszczególnych etapów nauki czytania, możemy śmiało zaufać doświadczeniu i wiedzy autorek;
–  ilustracje: autorki nie ograniczyły się do wyboru jednego ilustratora; każda książeczka to inny ilustrator i inna stylistyka; są więc i proste ilustracje wektorowe, ale i wypełnione detalem (i humorem) zabawne rysunki z precyzyjną kreską; są proste „wycinanki”, zimowe „kolaże”; jest i komiks; w ten sposób dziecko poznaje, że książki można zilustrować na różnorodne sposoby,
– na uwagę zasługuje sposób zapisu (czcionka, format): tytuły pierwszych książeczek (z prostymi wyrazami, sylabami) pisane są wielkimi drukowanymi literami, a krój pisma przypomina dziecięce, nieudolnie kreślone litery; na kolejnych etapach (poziomach trudności) teksty pisane są różnymi rodzajami czcionek dostosowanych do młodego odbiorcy, pozwala to oswoić się dziecku z różnymi rodzajami zapisu,
– proste, ale ciekawe teksty – ich samodzielne przeczytanie sprawi dziecku dużą frajdę, a rodzicowi pomoże zmotywować dziecko do pracy, rozmowy, ćwiczeń językowych, dyskusji.
– CENA! Nie trzeba kupować całego pakietu, książeczki są dostępne w sprzedaży pojedynczo, w cenie (UWAGA!) ok. 4 zł!!! Można śmiało kupić na początek kilka, albo – jeśli dziecko potrafi już samodzielnie czytać – nabyć tylko te części dla „zaawansowanych”.

I tu minus: książeczki sprzedawane osobno nie są oznaczone, na jaki poziom nauki czytania są przeznaczone. Rodzic musi sam zdecydować , na którym „levelu” znajduje się jego dziecko. Nie powinno być to większym kłopotem dla świadomego rodzica, ale jednak oznaczenie każdej książeczki byłoby dużym ułatwieniem.

Ja zachęcam do zakupienia całego pakietu opakowanego w piękną, kolorową walizeczkę.
Dla dzieci 5-8 lat będzie to doskonały prezent na zbliżające się mikołajki czy pod choinkę.

???????????????????????????????

I tradycyjnie: ‘mądrości z okładek’ (tym razem z pudełka):
„Zawartość pudełka:

  • Książeczki do czytania dla dzieci znających litery.
  • Teksty o różnym stopniu trudności.
  • Teksty o różnej tematyce i formie – zagadki, poezja, proza, teksty popularnonaukowe.
  • Ilustracje w zróżnicowanej estetyce plastycznej, wykonane przez utalentowanych ilustratorów.
  • Instrukcja wspierania dziecka w nauce czytania i odbiorze sztuki ilustratorskiej dla nauczycieli i rodziców.

Cele cyklu:

  • Nauka czytania.

  • Edukacja czytelnicza.

  • Rozwijanie wrażliwości estetycznej i wyobraźni.”

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s